جنگ مگاپیکسلی نوکیا با اپل و گوگل


او می گوید: مبنایی که برای رقابت انتخاب کرده ایم٬ نوآوری و تمایز است. باید خودمان را از دیگرانی که در بازار تلفن هوشمند پیشتاز هستند متمایز کنیم. آهنگ کار در این صنعت کمی فرق کرده. به محصولاتی که تازگی معرفی شده نگاه کنید. سازندگان می گویند: "این محصول بعدی است." ولی آیا واقعا نوآورانه هم هست؟ آیا توانسته اند تمایز واقعی بین محصول قبلی و نسل جدید ایجاد کنند؟

لومیا ۱۰۲۰ که از ۴ مرداد با قیمت ۳۰۰ دلار در قالب یک قرارداد دو ساله AT&T عرضه می شود٬ از این منظر متمایز است. محصولی خاص با برخی دستاوردهای عکاسی که حول فناوری پیور ویو چیده شده اند. سنسور پیور ویو چنان حجمی از اطلاعات را جمع آوری می کند که بعد از ثبت عکس می توانید زوم با جزئیات بالا هم داشته باشید. جزئیات ثبت شده در سوپرپیکسل ها می توانند شما را شگفت زده کنند.

پیور ویو واقعا یک وجه تمایز بزرگ است. لااقل برای بسیاری افراد می تواند جذاب باشد٬ چراکه عکاسی با تلفن هوشمند یکی از کارهایی است که کاربران به آن توجه ویژه دارند. شاید نکته ناامیدکننده این باشد که پیور ویو به دیگر محصولات نوکیا که آینده شرکت را شکل می دهند نخواهد آمد. نوکیا در اصل با لومیا ۱۰۲۰ توانسته پیور ویو را که وزنه ای به نام سیمبیان به پا داشت و می رفت تا در قعر دریا دفن شود٬ به زندگی باز گرداند.

فلش زنون را نیز نباید از یاد برد که به ثبت تصاویری شفاف در محیط های کم نور کمک می کند و اینجا است که عکس های آیفون و گلکسی٬ تار به نظر می رسند. حتی ضبط ویدیو در شرایط نامتعادل هم با کمک فناوری تثبیت تصویر٬ به خوبی و با کیفیت صورت می گیرد. تازه می توانید بخشی از تصویر را به حالت GIF متحرک داشته باشید در حالی که بقیه آن یک عکس ثابت است.

الوپ می گوید:  پیور ویو ۸۰۸ هم فروش خوبی داشته٬‌ البته عددی اعلام نمی کند و ما هم آن را دست کاربران زیادی ندیده ایم. تازه اگر اصلا دیده باشیم. ولی عشاق عکاسی قابلیت های دوربین آن را دوست داشتند و شاید بهتر باشد بگوییم که تلفنی بود برای تست میدانی پیور ویو. حالا نوکیا با بازخوردهای دریافتی از کاربران٬ آن را برای لومیا ۱۰۲۰ و ویندوز فون بهینه کرده. به خصوص دیگر از آن بدنه کلفت و بر آمدگی دوربین که به شدت توی چشم می زد خبری نیست.

اگر این فناوری قدرتمند و بی نظیر عکاسی بخشی از رونمایی محصولی همچون آیفون بود٬ حالا اینترنت دیوانه وار داشت آن را پوشش خبری می داد و صف های طویل بیرون فروشگاه های اپل٬ چهره مناطق شهری مختلف را عوض می کرد. اما آیا نوآوری و ایجاد تمایز می تواند واقعا به نوکیا کمک کند تا در جنگ تن به تن تلفن های هوشمند٬ برنده شود؟

بدبین ها، که خیلی از مردم جزو این دسته نیستند، خواهند گفت راهی برای برگرداندن مسیر آب این رودخانه خروشان به سمت مزارع نوکیا وجود ندارد و غول فنلاندی هم مثل بلکبری٬ به حال و روز ناخوشی دچار خواهد شد و الوپ باید در زمین های بایرش٬‌ یک کلاه حصیری پوسیده روی سر بگذارد و به امید دیدن خورشید در فنلاند به افق چشم بدوزد٬ چون خورشید نوکیا برای همیشه غروب کرده است.

ولی الوپ نکته جالبی برای گفتن دارد او می گوید: اگر سال ۲۰۰۷ از کسی می پرسیدید٬ همه می گفتند نوکیا بدون رقیب است. چنان سهم بزرگی در بازار داشت٬ و چنان برند معروفی بود که بسیاری می گفتند کسی از پس به چالش کشیدنش بر نمی آید. ولی با این حال نوآوری٬ وضع را به کل تغییر داد و نوکیا در مسیری کاملا متفاوت قرار گرفت.

منحنی نوکیا رو به نزول گذاشت و کار به جایی رسید که حیات شرکت در خطر قرار گرفت. ولی الوپ معتقد است که پیور ویو، در کنار ویژگی های متمایز دیگری که در دست کار هستند، به کمکش خواهد آمد تا تصویری کاملا متفاوت با ۴۱ میلیون پیکسل، از آینده نوکیا رسم کند. 

/ 0 نظر / 88 بازدید